Allmänna villkor för kundprogrammet Såifa Rewards
Preem AB (publ) • Mars 2018 • Sida 1
1. Allmänt
Genom Preems kundprogram Såifa Rewards kan Kontoinnehavare ta del av erbjudanden,
kampanjer och information från Preem och Preems samarbetspartners enligt vad som
närmare anges på vår webbsida. Som medlem i SÅIFA Rewards väljer Kontoinnehavaren
fritt vilka förmåner man vill utnyttja. Det finns för närvarande fyra förmånsnivåer av
Såifa Rewards-medlemskap; Bas, Fördel, Plus samt Premium. Aktuella erbjudanden och
förmåner anges på Såifa Rewards medlemssidor, som nås via www.preem.se. Priser och
övriga villkor kan komma att uppdateras från tid till annan. Alla angivna priser är exklusive
moms, om inte annat anges.
2. Preems åtaganden
2.1
Preem är inte part till de avtal som ingås mellan Kontoinnehavare som är medlem i Såifa
Rewards (nedan ”Medlem”) och respektive partnerföretag. Preem ansvarar således inte för
de varor, tjänster eller andra förmåner som erbjuds av partnerföretag genom Såifa Rewards
(inkl. angivna priser), eller för direkta eller indirekta skador som Medlem förorsakas genom
utnyttjande av dessa. Preem är endast ansvarigt för Preems egna varor, tjänster och andra
förmåner som erbjuds genom Såifa Rewards.
Genom att utnyttja erbjudanden från Preems partnerföretag, accepterar Medlem de särskil-
da villkor som gäller för respektive partnerföretags erbjudanden.
2.2
Preem har rätt att tillfälligt stänga ned Såifa Rewards medlemssidor för service och under-
håll. Preem ansvarar inte för kostnad eller skada som därigenom, eller på grund av andra
driftstörningar som påverkar medlemssidorna, kan uppkomma för Medlem. Preem ansvarar
inte heller för eventuella skrivfel eller felaktiga pris- eller avtalsangivelser på medlems-
sidorna.
2.3
Preem äger gentemot Medlem rätt att utan ersättningsskyldighet inställa, inskränka eller
uppskjuta sina förpliktelser enligt Såifa Rewards i den mån fullgörande omöjliggörs eller
väsentligen försvåras eller fördyras av omständigheter utanför Preems kontroll, såsom krig,
extrema väderförhållanden, avbrott i allmänna förbindelser, allmän varubrist, påbud av
myndighet i Sverige eller utlandet, arbetsrättsliga stridsåtgärder eller annat arbetshinder,
olyckshändelse eller annan force majeure-liknande händelse.
3. Medlemskap och medlemsavgift
3.1
För att utnyttja förmånerna inom Såifa Rewards-programmet behöver Kontoinnehavare
bli Medlem i Såifa Rewards. Vid Kortansökan och registrering av kundkonto hos Preem blir
Kontoinnehavaren automatiskt medlem i SÅIFA Rewards, såvida Kontoinnehavaren inte
motsätter sig detta genom att kryssa i en särskild ruta. Väljer Kontoinnehavaren att inte gå
med i SÅIFA Rewards vid kortansökan, utan vid ett senare tillfälle, måste Kontoinnehavaren
registrera sig som medlem via preem.se.
Medlemskap kan också tecknas av Kontoinnehavares firmatecknare, via Preems hemsida
(www.preem.se), på någon av Preems bemannade stationer, hos Preem Kundservice Kort,
eller genom att skicka in en fysisk medlemsansökan (återfinns i Såifa Rewards-broschyrer).
Medlemskap i Såifa Rewards kan endast tecknas av Kontoinnehavare som är en juridisk
person (dvs. inte en enskild näringsidkare).
När ansökan om medlemskap i Såifa Rewards mottagits erhåller Medlem ett bekräftelse-
mail med information om inloggning till medlemssidorna. Inloggning sker med BankID/
Mobilt BankID, i enlighet med tillämpliga regler för BankID/Mobilt BankID. Samtliga
autentiseringar och signaturer med BankID/Mobilt BankID anses som likvärdigt med fysisk
signering av firmatecknare.
Därefter kan Kontoinnehavarens firmatecknare registrera annan personals behörighet
till kundprogrammet, som då själva kan logga in med BankID/Mobilt BankID. När
firmatecknaren för Kontoinnehavaren registrerat sin personal kommer de att få informa-
tion om att de blivit registrerade, av vem, varför och hur man gör för att rensa/ta bort
personuppgifter om man inte vill ha tillgång till kundprogrammets förmåner och erbjudan-
den.
3.2
Medlemskapet i SÅIFA Rewards är som sådant kostnadsfritt och gäller tillsvidare.
3.3
Medlem förbinder sig att följa Preems vid var tid gällande regler och instruktioner för
medlemskap i Såifa Rewards.
4. Överlåtelse av rättigheter och skyldigheter
4.1
Preem har rätt att överlåta sina rättigheter enligt Såifa Rewards-programmet, samt anlita
underleverantörer för att fullgöra sina åtaganden enligt Såifa Rewards.
4.2
Medlem har inte rätt att överlåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt sitt medlemskap
i Såifa Rewards.
5. Giltighetstid, villkorsändring och uppsägning
5.1
Dessa allmänna villkor börjar gälla när Medlem registrerat sitt Såifa Rewards-medlemskap,
och gäller under ett år. Medlemskapet förlängs automatiskt med ett år i taget om uppsägn-
ing inte sker senast en månad före avtalstidens utgång. Uppsägning av medlemskap sker
via medlemssidorna.
5.2
Medlem har rätt att säga upp Såifa Rewards-medlemskapet i förtid. Efter att medlemska-
pet sagts upp och avslutats äger Medlem inte rätt att utnyttja Såifa Rewards-erbjudanden
och kommer inte heller kunna logga in på medlemssidorna. Eventuella Preemrelaterade
förmåner upphör direkt att gälla. Varu- och tjänsteerbjudanden av partnerföretag ska dock
avslutas i enlighet med de uppsägningstider som angivits för respektive erbjudande från
aktuellt partnerföretag.
Kontoinnehavaren kan när som helst gå ur programmet, utan att detta föranleder några
avgifter eller extra kostnader. Ett utträde ur SÅIFA Rewards medför dock justering av priser
och rabatter som enbart ges till medlemmar av SÅIFA Rewards.
Om Kontoinnehavaren väljer att avsluta sitt medlemskap i SÅIFA Rewards, avslutas även
möjlighet för alla registrerade personer att kunna logga in på medlemssidorna. All infor-
mation om registrerade firmatecknare, personal raderas samtidigt som Kontoinnehavarens
medlemskap avslutas.
5.3
Om Medlem bryter mot sina förpliktelser enligt detta avtal eller avtal med partnerföretag,
eller på annat sätt missbrukar sitt medlemskap, har Preem rätt att med omedelbar verkan
säga upp Såifa Rewards-medlemskapet.
Preem förbehåller sig även rätten att neka ansökan om medlemskap eller förlängning av
medlemskap utan att ange särskilda skäl därtill.
5.4
Dessa allmänna villkor för Såifa Rewards kan, från tid till annan, ensidigt ändras av Preem.
Ändring av villkoren ska meddelas Medlem senast 1 månad före den dag då ändrin-
gen träder i kraft. Meddelande om ändring sker via e-post eller genom meddelande
via medlemssidorna. Om Medlem inte godtar ändring av villkoren ska denne säga upp
medlemskapet via medlemssidorna inom tio (10) dagar. Om uppsägning inte sker inom
denna tid anses Medlem ha accepterat villkorsändringen. Om medlem väljer att säga upp
medlemskapet, återbetalas inte årsavgiften för innevarande år.
6. Tvist
Tvist i anledning av dessa villkor ska avgöras i enlighet med de allmänna villkoren för
Företagskort.